torsdag 14. februar 2008

Vanskelig i norskfaget

Blogg-oppgaven for denne uken er å skrive om hva man syntes er vanskeligst i norskfaget. Vi skal skrive hva man må kan gjøre for å bli bedre i det, og hva læreren kan gjøre for at vi skal få det til.

Det vanskeligste i norskfaget, synets jeg blant annet er nynorsk, og da tenker jeg spesielt på grammatikkdelen. Det er vanskelig fordi det er vanskelig å finne ut hva slags kjønn ordet er skrevet i, og da vet man ikke hvordan man skal bøye det. Bøyingen av ordet er ikke alltid like logisk, så det man selv syntes høres riktig ut, stemmer som oftest ikke. ­

For eksempel: Ein skule - skula/skulen - skuler - skulane.

En annen vanskelig ting er tekstanalyse. Det er vanskelig fordi man ikke alltid klarer å finne de riktige hovedpoengene og bra argumentene for og imot.

Det jeg kan gjøre med dette, er å lese mer nynorsk, blant annet bøker, og gå igjennom ark vi har fått. Med tekstanalyse delen er jeg ikke helt sikker på hva jeg kan gjøre for å forbedre meg

Jeg vet ikke helt hva læreren kan gjøre for at vi skal bli bedre i grammatikk, men han kan gå igjennom hva man burde ha med i en tekstanalyse.

Ellers syntes jeg norskfaget er greit, og ikke veldig vanskelig.

Ingen kommentarer: